úterý 3. listopadu 2009

Ve zkratce o hraní A Game of Thrones LCG

Přináším zkrácený přepis článku ze serveru agot.cz (autor Fafner), který pojednává o tom, jak se vlastně tato Living Card Game hraje. Každému hráči karetních her doporučuji, neboť po přečtení článku zajisté dostanete chuť, stejně jako já, si hru zahrát. Herní mechanismus je úžasný. Mimo jiné, na stránkách FFG jsou ke stažení karty pro dva rody, s nimiž si člověk může hru vyzkoušet.
Ve hře zastupujete jeden z mnoha rodů soupeřících o moc a Železný trůn. Cílem hry je nasbírat dostatek moci a dokázat tak svoji nadvládu nad ostatními rody. Hru je možné hrát samozřejmě již ve dvou hráčích.
Každý z hráčů vlastní dva balíky karet. Prvním z nich je malý balíček sedmi zápletek a velký balík (60 a více) karet ostatních typů. Těmi jsou karty postav, lokací, vybavení a událostí.
Hra samotná se odehrává na kola, která jsou rozdělena do několika fází. První fází každého kola je zápletka, kdy si každý hráč vybere jednu kartu z balíčku zápletek. Vybrané karty jsou následně všechny odhaleny. Tyto karty určují příjem jednotlivých hráčů pro dané kolo, iniciativu rozhodující o pořadí hráčů v daném kole a také hodnotu nároku, určující jak moc budete v daném kole škodit soupeřům. Každá zápletka obsahuje také text, který je buď specifickou akcí (např. vyhledání určitého typu karty z herního balíku), nebo má efekt trvající celé kolo hry, (např. bonus pro vaše postavy do výzev, různá omezení pro soupeře atd.). Vhodnou volbou zápletky tak máte možnost podstatně ovlivnit průběh kola. Ať už je to pomocí její vlastnosti nebo velkou iniciativou. Hráč s největší iniciativou se totiž stává tím, kdo rozhoduje o tom, který z hráčů bude po celé kolo začínajícím hráčem.
Po fázi zápletek následuje krátká fáze lízání karet, kdy si každý hráč lízne dvě karty, a následně je to fáze velení. V této fázi hráči jeden po druhém spočítají svůj příjem ze zahraných zápletek a případných karet lokací. Za svůj příjem pak hrají karty postav, lokací a vybavení. Karty mají svoji cenu, která určuje, kolik příjmu je třeba vydat na zahrání karty z ruky na stůl. Cena je na kartách znázorněna zlatou mincí s číslem v levém horním rohu. V dolní části karty je pak pole s vlastnostmi jednotlivých karet. Karty postav mají navíc každá svoji sílu označenou číslem na podkladě štítu nebo vlaječky (závisí na edici) a dále jednu až tři ikony znázorňující, jakých typů výzev se postava může zúčastnit. Postavy také většinou mají různé vlastnosti a schopnosti. Někdy také nesou různá klíčová slova (smrtící – postava zabíjející postavy soupeře ve výzvách, proslulý – postava získávající moc za vyhrané výzvy, jichž se účastnila, a další). Karty událostí nemají žádnou cenu a jsou omezeny pouze fází, kdy je můžete zahrát. Některé události jdou zahrát téměř kdykoliv.
Čtvrtá fáze je fází nejzajímavější, jsou jí totiž výzvy. Výzvy, nebo chcete-li souboje, jsou hned tří typů: vojenská výzva, intrika a výzva mocenská. Každá z postav má na své kartě uvedeno pomocí jednotlivých ikon, kterého typu výzvy se může účastnit – červená ikona se sekerou pro vojenskou výzvu, zelená ikona s okem pro intriku a modrá ikona s královskou korunou pro výzvu mocenskou. Například Tywin Lannister se může zúčastnit všech tří výzev, Rhaegal se může zúčastnit výzvy vojenské a mocenské, kdežto Nymeria Sand pouze intriky. Každý typ výzvy pak má svůj zvláštní význam. Pomocí vojenské výzvy odstraňujete postavy soupeřů ze hry, intrikou vyhazujete karty soupeřům z ruky, a omezujete tak jejich možnosti, výzvy mocenské pak jsou hlavním nástrojem získávání moci potřebné k vítězství a nadvládou nad ostatními rody.Hráč, který je první na řadě, má právo provést jednu výzvu každého typu. Při útoku spolu s deklarováním typu výzvy určí také útočící postavy, které si poklekají (podobně jako se „tapují“ karty v Magic the Gathering), a také hráče, na kterého je útočeno. Ten pak deklaruje obránce, kteří mohou bránit daný typ výzvy = mají potřebnou ikonu, a kteří opět musí pokleknout. Síla útoku je rovna součtu sil všech útočících postav, síla obrany je součtem sil obránců, v případě rovnosti sil však vyhrává útočník. Pokud tedy útočník zvítězí, nastává pro obránce neradostný okamžik ztráty postavy, karty z ruky nebo již získané moci, a to v takovém počtu, jako je hodnota nároku na zápletce útočníka. Pokud vyhraje obránce, nic se neděje.
Po odehrání výzev všech hráčů přichází fáze dominance. V této fázi si každý hráč spočítá sílu všech postav, které neklečí, což většinou znamená, že se neúčastnili žádné výzvy. Hráč s největší silou pak vyhrává dominanci a získává další moc pro svůj rod. Závěrečnou fází kola je pak fáze postavení, kdy se postaví všechny klečící karty. V tomto okamžiku je jedno kolo skončeno a začíná kolo nové výběrem další zápletky z dosud nevyužitých karet a následným určením nového prvního hráče.
Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů dosáhne 15 bodů moci, čímž se stává vítězem a vládcem Železného trůnu.

Žádné komentáře: